Thursday, March 15, 2012

Di Antara Muslimiin

oleh Hasan Al-Jaizy

Di antara muslimiin, ada yang berat terasa tunaikan shalat sunnah malam, meski satu rakaat selepas Isya, terlebih di penghujung malam merapat pada Subuh. Maka cobalah basuh hati yang berdebu...tiap atomnya adalah noktah hitam dosa hari-harinya.

Di antara muslimiin, ada yang berat terasa membaca ayat Al-Qur'an, meski sekedar satu halaman selepas Subuh, terlebih kala tenggelamnya jiwa dalam kesibuk

an dunia di pematang hari. Maka cobalah datarkan hati yang sebelumnya bergelombang keras bagai samudera diterjang badai malam.

Di antara muslimiin, ada yang berat terasa berdzikir mengingat Siapa yang telah ciptakan dan bentangkan baginya rizqi begitu luas...luasnya terlalu luas hingga seakan ia adalah bentangan langit yang berbalik menjadi dataran bumi, meski sekedar ber-istighfar sekali. Maka cobalah pahat hati yang telah keras tersebab terjemurnya ia di terik hari-hari maksiatnya.





Maka apakah...

insan yang pelupa telah nyatanya melupakan Dzat yang takkan lupa
insan yang lalai telah nyata luput dari mengingat Dzat yang takkan lalai
insan yang tersebut adalah aku?
insan yang tersebut adalah engkau?
insan yang tersebut adalah siapa?

Jika cermin telah retak, takkan pernah ia semulus sebelum retaknya, meskipun kau menangisinya dengan tangis darah sembari menyusun pecahan satu-persatu? Adakah hati yang mengingat dan mendengar?





No comments:

Post a Comment