Thursday, January 24, 2013

Teguhlah Dengan Tauhid!

oleh Hasan Al-Jaizy


Fawaid 0021: "Teguhlah Dengan Tauhid!"

Ketahuilah -semoga Allah memberi keteguhan kepadamu untuk melakukan ketaatan-, sesungguhnya hanifiyah, agama Nabi Ibrahim, adalah agama yang menyeru manusia agar beribadah kepada Allah semata. Allah memerintahkan seluruh manusia untuk beribadah kepada-Nya. 

Al-Hanifiyyah adalah agama yang condong berpaling dari kesyirikan menuju kemurnian Tauhid. Dan Allah telah kabarkan tentang Nabi Ibrahim -alaihissalaam-:

إِنَّ إِبْرَٰهِيمَ كَانَ أُمَّةًۭ قَانِتًۭا لِّلَّهِ حَنِيفًۭا وَلَمْ يَكُ مِنَ ٱلْمُشْرِكِينَ

"Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang imam yang dapat dijadikan teladan lagi patuh kepada Allah dan hanif. Dan sekali-kali bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan (Tuhan)," [Q.S. An-Nahl: 120]

Dan Allah berfirman:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ 

"Tidaklah Kuciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku" [Q.S. Adz-Dzaariyaat: 56]

Makna "beribadah kepada-Ku" dalam ayat di atas adalah "mentauhidkan-Ku" [mengesakanku dalam beribadah]. Perintah Allah yang paling agung adalah perintah untuk bertauhid. Bertauhid adalah menyerahkan peribadahan hanya kepada Allah. Larangan Allah yang paling berbahaya adalah larangan melakukan perbuatan syirik. Syirik adalah beribadah kepada selain Allah di samping (beribadah) kepada-Nya. Dalilnya adalah firman Allah Ta'ala:

وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئاً

"Sembahlah Allah dan janganlah kalian menyekutukan-Nya dengan sesuatu pun" [Q.S. An-Nisaa: 36]

Wallahu a'lam

12 Rabi'ul Awwal 1434


No comments:

Post a Comment